Fotoskolan: Reklambilds effekt.

Hej!
Tänkte dela med mig av mina bästa fototips :) Jag tänkte lära ut det som en skola. 'Fotoskolan' kommer komma i olika delar med olika teman varje gång om jag inte sagt något annat. Enjoy!

Reklambilds effekt.
Vi har väl alla sett på TV hur en parfymflaska speglas snyggt mot det (vanligast) vita underlaget. Det är jättesnyggt och gör att bilden får mer liv. Detta är jätte enkelt att fixa i Photoshop (redigerings program). Men det kostar flera tusen kronor och är bara nödvändigt om man fotar mycket eller designar hemsidor och liknande. Jag har inte detta program utan använder mig av Picnik, Gimp 2.6 och Paint. Men för att göra detta behövs inte ens det! Nu börjar vi!

Du behöver: Kamera, två vita papper och en glasskiva från t.ex en tavelram. Akta bara så att inte kanterna är vassa!

Börja med att hitta en vägg som du lätt kan luta ett av dina pappren emot. Lägg sedan det andra pappren på golvet nedanför det stående pappret. Lägg sedan glasskivan på det liggande pappret. När du är klar med detta borde det se ut ungefär såhär:




Hitta sedan ett/flera föremål som du vill fota. Sist men inte minst ha så kul du kan nu!

Här är ett av mina foton med denna metod:



Även nagellacks bilden från förra innlägget var fotat såhär.

Men om man är lite lat har jag ett knep här :) http://www.dumpr.net/reflector.php, där kan man bara ladda upp sin bild och den blir reflekterad. Men för att kunna spara sedan på sin dator måste man bli medlem. Vilket jag inte är. Det ska vara gratis, men jag är inte riktigt säker. Så ta det säkra före det osäkra och do it from scratch! Det är mycket roligare också!

Lycka till!

                                                                


Kommentarer
Postat av: Neha

SÅ snyggt när man använder glas eller spegel:D

2010-11-08 @ 10:22:24
URL: http://nehaexponerar.blogg.se/
Postat av: wiktoria

åhh , gillar du också at fota ^^

då kan du kolla in på min blogg har tagit kanske några foton.. , elr inte så jätte många för har precis fott en ny kamera :) , men det kommer ju upp fler senare kanske idag ? ;)

2011-01-04 @ 10:37:01
URL: http://wikiwiktoria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0