piroger

Mamma bakade piroger idag! DOM VAR GOOOODA! ♥ Tänkte då dela med mig av the aZm receptet, så att ni också kan njuta av dessa läckerheter! Visst är jag snäll? Mja, jag har mina stunder.

Det blir 12 st av detta recept ~

Deg:
75 g smör
5 dl mjölk
25 g jäst
15 dl vetemjöl special
1 tsk salt
1 uppvispat ägg

Fyllning:
500 g köttfärs
2 gula lökar
1 paket tacokrydda
2 dl creme fraiche - paprika chilli
ca 200 g riven ost
ev. en halv burk fetaost

DO LIKE THIIIIS:
1. Smält smöret i en kastrull, häll i mjölken. Dra kastrullen från plattan. Degvätskan ska vara 37 grader. Smula jästen i en bunke, häll över degvätskan. Rör med träsked så att jästen löses upp. Tillsätt mjöl och salt, knåda till en slät deg. Tillsätt mer mjöl om det blir kladdigt. Jäs degen 30 min på dragfri plats. Lägg en bakduk över.
2. Skala gul lök, finhacka den. Bryn den tillsammans med köttfärsen. Tillsätt tacokryddan + ½ dl vatten. Låt puttra en stund. Låt allt svalna och rör i creme fraichen i köttfärsen.
3. Vispa upp ägget med en gaffel. Ta upp och knåda degen. Dela den i tolv bitar. Rulla bullar och kavla ut varje till en rund platta, ca 15 cm i diameter.
4. Fördela köttfärs och ost som en sträng på rundeln. Pensla degkanten med ägg. Vik ihop cirkelns sidor, nyp ihop ordentligt till en kanotformad pirog. Nyp kanten till ett vågmönster, lägg pirogen på en plåt. Pensla med ägg, grädda mitt i ugnen i 200 grader ca 20-25 min. Servera en god sallad till.

Lycka till med era piroger folks! Jag tycker att piroger är ett roligt ord, btw. Hihohoho.


Kommentarer
Postat av: ♥ hobbyfotograf, Linn Westin

Svar: Det är så lite så. Älskar att besöka och kommentera din blogg! ♥

- Pirogerna ser otroligt smarriga ut. :> Jag tycker också att piroger är ett roligt ord.

2011-08-13 @ 16:12:50
URL: http://fingerborg.blogg.se/
Postat av: Katarina

sv_ tack essa!



fin design!

2011-08-13 @ 18:39:06
URL: http://katarinadahlgren.devote.se
Postat av: Hannah - Foto

Fina bilder.

2011-08-14 @ 10:57:14
URL: http://lovehannah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0