Övaövaöva!

Hejsansvejsanilingonskogen!
Jag har NO-prov på fredag :) Så tänkte träna lite här och nu, på bloggen. För er som kan det, kan det finnas som intressant läsning. För er som inte kan det, då lär ni er. Jag vet, jag har tänkt på alla ;)


Ytspänning: Finns på vattenytan. När vattenmolekylerna "håller armkrok" för att hålla ihop ytan. Det gör att insekter kan gå på vatten, att vattendroppar kan bildas och att man kan ha överfullt i ett glas vatten. Man kan förstöra ytspänningen med diskmedel.

Kapilärverkan: Gör så att växter i naturen kan "suga" upp vatten från marken upp till alla delar. Vattnet stiger högre ju tunnare "röret" är.

Densitet: Hur hårt sammanpressade molekylerna i ett ämne är. Alltså hur många gram en cm3 väger. Ju högre densitet, desto tyngre. Ämnen med lägre densitet kan flyta på ämnen med högre densitet. Vatten har densiteten 1,0 och is 0,9. Det är därför is kan flyta på vatten.

Exempel på...

Gaser: Syre, Koldioxid, Gasol
Fast: Is, Sten, Plast, Järn
Flytande: Olja, Vatten, Etanol, Diesel

Jag vet inte om allt är helt korrekt eftersom jag gjorde det här utan facit :)

Plugga på!
/Essa



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0